Képméret arányok
A DVD video stream 720x480-as képmérettel rendelkezik. De 720/480 = 1.5, amely egy lehetetlen képméret arány egy filmnek. És mi van a teljes képernyõvel, a széles-vászonnal, anamorph képpel, stb?
Sok ember nincs tisztában ezekkel a dolgokkal és nem biztos abban, hogy hogyan kell átméretezni. Ez a cikk megpróbál választ adni ezek közül néhány rejtélyre.
DAR – azaz, hogyan nézzen ki egy DVD megfelelõen
Minden MPEG-2 video stream-nek megvan a saját DAR (Képernyõ méretarány) jele. Ez a jel mondja meg a lejátszónak, hogy milyen fajta képernyõre kódolták el az adott streamer. Négy érték van: 1:1, 4:3, 16:9 és 2.11:1. Az elsõ és az utolsó nem valami lényeges, mivel nincs olyan tévé, amelyik ilyen méretaránnyal rendelkezne. A 16:9-es DAR-ral rendelkezõ videókat 16:9-es TV-kre tervezték, de ez nem azt jelenti, hogy nem játszhatóak le 4:3-as TVn. Ugyanez vonatkozik a 4:3-as DAR-ra is.
Most nézzünk meg egy példát: Austin Powers: Szõr Austin Powers. Mivel ez egy NTSC lemez a video stream felbontása 720x480(a PAL lemezeknek 720x576. Minden magyarázat ebben a cikkben felhasználható ezekre a streamekre, is, de az átméretezésnél a függõleges méret 576 legyen). Ezen a lemezen a filmnek két változata is megtalálható: a szélesvásznú valamint a sima. A sima (a lemezen fullscreennek (teljes képernyõsnek) hívott az általános 4:3 TV-re van, ahol a kép betölti az egész képernyõt, míg a szélesvászon ebben az esetben 16:9-et jelent. A szélesvásznú kifejezést nem ajánlatos használni ebben az értelemben, mivel 2 fajta szélesvászon típus is van: letterbox-szélesvászon és anamorphic szélesvászon, mind a kettõt megmagyarázza a cikk kicsit lentebb. A rippelés után töltsd be a szélesvásznú VOBokat a DVD2AVIba és egy hasonló képet fogsz kapni:
Ez egy kicsit furcsán néz ki, nem igaz? Valóban, hiszen ez egy 720x480-as felbontás, aminek a képaránya 1:1.5, holott a filmnek eredetileg 1:1.85-ös a képaránya.
Ha megnyomod az F5-öt, a statisztika ablak megmondja neked, hogy ez egy 16:9-es stream.
Amikor megnézed a filmet egy szoftveres DVD lejátszóban a következõhöz hasonló képet fogsz kapni:
Ez már jobban néz ki, nem igaz? Az emberek többé nincsenek összenyomva, nem vékonyak, és úgy néznek ki, mint ahogy nagyképernyõn kinéztek.
Mi történt? A stúdió egy anamorf szélesvásznú átalakítást végzett. A filmet levették a kameráról(ahogy a bal oldalon látszik), majd vízsztintesen összenyomták, hogy ráférjen a dvd felbontására (elsõ kép). Ezután beállítoták 16:9-re a képarány (DAR) jelet, amely megmondja a lejátszónak, hogy újra nyújtsa szét a képet.
Matematikailag ez a következõképpen néz ki: Van egy 720x480-as MPEG-2 streamünk. Ha megszorzod a függõleges felbontást a képaránnyal (480*16/9=853==~850), amely megadja a vízszintes felbontását a megfelelõen széthúzott filmek. Tehát a 720x480-as stream vízszintesen 850x480-ra lesz széthúzva lejátszás közben. Ez teszi lehetõvé, hogy a DVD teljes függõleges felbontását használjuk, amely maximális minõséget nyújt.
Amikor Pc formátumba kódolunk(pl DivX), elõször szét kell húzni a képet, aztán lehet átméretezni az általunk kívánt felbontásba (ez megfelelne egy 1:1-es DARral rendelkezõ filmnek). Az asztali lejátszók VCD vagy SVCD formátuma esetén más a helyzet, hiszen ezeknek nincs DAR jelzésük (4:3 vagy 16:9, ahol az utóbbi nem mindegyik ismert lejátszón fog mûködni). Akkor lássuk mit kell tenni. Az elsõ lépés, hogy megtudjuk a megfelelõ képarányát a DVD felbontásnak. Hogy ezt megtehessük a képnek a következõképpen kell kinéznie:
Hasonlítsd ezt össze az elsõ, valamint a második képpel. Láthatod, hogy ugyanaz a felbontása mint az elsõnek, de ugyanolyan(jó) képaránya van mint a másodiknak. Ez a folyamat, amikor veszünk egy képkockát és DVD felbontásba teszük, megtartva a megfelelõ képarányt az úgy nevezett letterboxing. Amint az látszik kevesebbet használunk a rendelkezésre álló függõleges felbontásból. Ez ideális a 4:3-as TVkre, mivel a kép megjeleníthetõ úgy ahogy van, ellenben, 16:9-es DVD esetében a lejátszónak elõször ezt a letterboxing átalakítást kell végrehajtania(amely magában foglal egy csekély ámde nem feltûnõ minõségromlást). Ha nem megfelelõen állítottad be a DVD lejátszódat (4:3 TV= állítsd a TV formátumot 4:3, vagy 4:3 letterboxedra, 16:9 TV: állítsd a formátumot 16:9-re), akkor nem lesz letterboxolás és a kapott kép olyan lesz mint az elsõ képen.
Amit fontos itt megjegyezni az az, hogy a lejátszó letterboxolást végez a 16:9-es lemezen, ha 4:3-as TVn nézed. Mikor ilyen streamet kódolunk VCD vagy SVCD-be, ez a folyamatot szintén meg kell tenni. Sajnos az egyetlen kódoló amely támogatja a DAR megválasztását, az a TMPG (válaszd ki a forrás képarányát a haladó beállításokban(advanced settings) és a video arrange mode-ot teljes képernyõre, a képarány megtartása mellett). Amikor nem TMPG-t használasz más módszerrel kell megoldani a megfelelõ letterboxolást. Egy megoldás lehet a VirtualDub, ahol kisebb felbontásra méretezel át, mint a cél felbontása, és ezek után fekete sávokat adsz hozzá. (ennélfogva az átméretezési paraméterek a CCE guideban kissé furcsának tûnhetnek elsõre).
Vannak DVDk, amelyeknek 4:3-as a DARja, de mégis szélesvásznú képet tartalmaznak. Valójában ezek letterboxed szélesvásznak. Ezeket a DVDket az elõbb elmagyarázott mód szerint készítették. Amikor ezeket a DVDket 16:9-es TV-n nézed a képet vízszintesen és függõlegesen is szét kell húzni, amíg egy anamorphic szélesvásznú képnél csak vízszintesen kell széthúzni , amely ezáltal nagyobb függõleges munkateret ad, ezáltal jobb minõségû képet is. A DVD korszak kezdetén a letterbox szélesvásznú átalakítások nagyon népszerûek voltak , különösen az Amerikai stúdiókban, amíg Európában a 16:9-es TVk népszerûbbek, és ezért ez volt a szabvány a kezdetektõl. Szerencsére most már a DVDk 16:9-ek, és csak néhány makacs rendezõ és pár szegény stúdió utasítja el a 16:9 átalakítást.
Azt már talán tudhatod, hogy a VCDnek és az SVCDnek a felbontása nem 4:3 annak ellenére, hogy a DARjuk 4:3. De az SVCD 480x480 és ha végzel egy kis számítást a fenti szabály szerint(480*4/3=680), akkor a kimeneti felbontás 640x480, amely megfelel a 4:3nak. A video vízszintesen összenyomva tárolódik a lemezen, és lejátszás alatt terül csak szét. Tehát ha egy teljes képkockát kiszedsz az (S)VCD-rõl, akkor nem lesz megfelelõ a képarányam tehát ugyanaz a helyzet mint a DVDvel.
Fontos dolog fejben tartani azt, hogy a Windows Média Lejátszó általában nem tud a DAR-ról (ez függ attól, hogy milyen MPEG-2 szûrû van installálva), ezért elõfordulhat, hogy az SVCD MPG-t 480x480-ban játsza le, és összenyomottnak tûnik. De aggodalomra nincs ok. A SVCD lejátszók rendesen ki fogják nyújtani és megfelelõ képarányt fognak biztosítani.
Pan & Scan átalakítások
Vessünk egy pillantást a video történelmének egy szomorú epizódjára: mivel sok TV manapság még mindig a 4:3 formátumot használja, sok filmet pan&scan másolatokban adnak ki, más szóval: Betöltik a teljes képet. 16:9-es TV tulajdonosok gyûlölik a 4:3-as filmeket teljes szívükbõl, és remélem miután ezt elolvasod soha többé nem veszel ilyen silány átalakításokat, mert ezek teszik tönkre a videozást. Szerencsére a DVD korban ezek egyre rikábban fordulnak elõ, annak köszönhetõen, hogy a DVD egyre közkedveltebb lesz és kölcsönözni is lehet már.
Nézzük meg mégegyszer a forrásunkat.
A pan&scan átalakításnál az történik, hogy a forrás képkockának(amelynek 1:1.33 vagy 4:3 képaránya van) egy részét levágják. Ezt a piros négyzet szimbolizálja a képen. Az „ablak” nem fixált de rugalmas. Tehát amikor a színész átmegy a jobb oldalra az ablak követni tudja õt egy bizonyos fokig. Ez a pan (horpasztás) része a pan&scannek. Bizonyos esetekben az ablak rá is közelíthet a framere, ez a scan.
Amint az látható a képekbõl a pan&scan átalakítások rengeteg részét elveszik a képnek és elrontják a rendezõ elképzelését arról, hogy nézzen ki a film.
Az oldal utolsó frissítésének dátuma: 2004.05.27 |